Itt élünk ebbe a hatalmas városban, majdnem kétmillióan, tele látnivalóval, múzeummal, szoborral, parkkal, érdekességgel, festménnyel, hungarikummal, de általában a budapesti ember csak ül, néz ki a fejéből, s mikor programok után keres, vagy nem csinál végül semmit, vagy elmegy egy lepukkadt bárba, és leissza magát. Na, jó - egyik sem tipikus példa, sőt fogalmam sincs, hogy mit csinálnak egyesek. Egy barátommal elhatároztam, hogy felfedezzük ezt a nagy placcot, ami itt áll előttünk - kihasználatlanul, felfedezetlenül. Megszületett 2014 februárjában a Budapesti Bakancslista 2014 projekt, ami egyszer csak új nevet kapott, mivel a bakancslista kifejezés túl durvának mutatkozott, hisz azért még túléljük ezt az évet. Így márciusban megszületett a Budapesti Túra 2014 projekt, melynek célja Budapest látnivalóinak, múzeumainak, érdekességeinek felkutatása, feltérképezése, emlékezetünkbe vésése. Ennek a célja, hogy egy kiválasztott listán szereplő helyeket 2014. december 31-ig megnézzük, s írhassak róla, reklámozhassam, hogy mások is megnézzék, rájöjjenek arra, hogy eddig miért nem tették meg, s ösztönözzem a kedves olvasókat, hogy lépjék meg ők is ezt a lépést. Hisz nem kell külföldre utazni, hogy szépet lássunk...
Nem ez volt az első program, amit meglátogattam, de úgy érzem, hogy erről kell először írnom. Ezt hamarosan meg is teszem. A Budapesti Vasúttörténeti Parkról már mindenki hallott. A legtöbben mégis csak annyit tudnak róla, hogy a Tatai úton van. Egyben a legfontosabb, egyben a leglényegtelenebb információ erről a kinti múzeumról, ahol a szabad levegőn találkozhatunk a régmúlt, a közelmúlt vasúti szerelvényeivel, mozdonyaival és egyéb vasúti gyönyörűségekkel :-)
Röviden az alapvető dolgokról:
- pontosan pontatlan cím: Tatai út valamennyi...
- eljutás: kocsival, vagy a 30-as busszal a Rokolya utcáig. Ott jobbra kanyarodni, kelet felé, s egyszer úgyis meglesz. Egy tábla biztos mutatja, hogy ERRE!, na meg a Google a barátunk, kérdezzük meg tőle
- jegyárak: 600 Ft a gyerek (6-18), 1400 Ft a felnőtt (18-65), de nem kérnek semmilyen személyit vagy diákot, szóval ha két napja vagy 18, vagy épp a barátodnak akarsz megspórolni 800 Ft-ot, aki tegyük fel abban az évben, példának gyanánt július elején lesz 19, akkor lehetsz annyira kedves, hogy diákot mondasz neki is, és akkor így neki is 600 Ft :-)
- egyéb tudnivalók: vannak plusz költségek, a kisvasútra, a hajtányra, modellvasút-elindításra (300 Ft / 5 perc), de ezeket mind nem muszáj kifizetni, csak ha valaki nagyon szeretné
De mi is van alapvetően itt? Mit lehet jobban, áttekinthetőbben tanulmányozni?
- vonatok, mozdonyok, gőzmozdonyok
- a nagy szociálizmus utolsó vasúti maradványai, vagy hogy mondjam
- vasúti rendőrautó, mezőgazdasági vasúti járművek, vagy hólapátolós szerelvény
- modellvasutak
- fakultatív programok...
Forgós szerkezet, ami óránként működik. |
Belépünk a Vasúttörténeti Parkba, mit látunk? Természetesen vonatokat, sok vonatot. A kisgyerekek, de a nagyobbak is meglátnak egy mozdonyt, és nem is érdekli őket, hogy mi az, eszik-e vagy isszák (ami ebben az esetben rossz feltételezés, hisz a vonat nem finom!), csak az a lényeg, hogy "Hagyj másszak fel!", vagy meg se kérdezi, s egy szempillantás alatt már fenn van a vonat vezetőfülkéjében. Na de! Az egész mozdony 40%-a ruhából soha ki nem jövő tömény, megszáradt (de mégse) olaj, mellyel mindegyik vasúti járműnél találkozhatunk. Persze ne úgy fogjuk fel, mint egy állatkerti séta során, hogy Fokozottan vigyázzon! vagy A mozdonyhoz érni tilos! esetleg Hozzányúlni nem szabad!, mert akkor hogy másznánk fel.
És tényleg ez a probléma néha, hogy fel kell mászni, nem csak egyszerűen felmenni, sőt inkább már feltápászkodásról beszélünk, hisz a mozdony vezetőfülkéjébe vezető 2-3 lépcsőfokos út fokai távol vannak egymástól, s az első, legalsó lépcsőfok is jó magasan van, így nem célszerű nagyon szűk nadrágba menni, lányoknak meg a rövid szoknya nem bizonyul 100 százalékosan előnyösnek. Bár attól függ, kinek a szemszögéből nézzük :-)
Na, de ha fenn vagy, akkor a következő gondolatok jutnak az ember eszébe:
- Hú, de menő, milyen régi, és még mindig megvan
- És tényleg itt ült valaki, és vezette
- De meleg lehetett idebenn!
- Ezen a kis ablakon alig lehet kilátni!
- Hú, mennyire olajos itt minden!
- Basszus, hogy a francba jövök le innen?!?!?!
Persze más is eszünkbe juthat:
- Mikor is kezdődik ma este az X-faktor?
- Jaj, elfelejtettem fölhívni Dzsesszikát és Dzsenifert! - azt hittem, ez a szép magyar név két n-nel írandó - mindig tanul az ember :-)
- Mekkora egy szemét a Pali!
- De uncsi...
Nyugi, nem lesz szar :-) |
Persze ezek az érzelmek, gondolatmaradványok az élet bármely helyzetében, idősíkjában előfordulhatnak, nemcsak a Budapesti Vasúttörténeti Parkban. Személy szerint, nekem az első kategória gondolatai kavarogtak a fejemben :-)
Középen van egy fordítóvágány, vagy nem tudom, mi a pontos neve. Az a szerkezet, ami a rengeteg sín között forog, s viszi át a vonatot egy másik sínpárra. Persze itt ténylegesen nem viszi ki, csak szemléltetés gyanánt indítják el ezt a korongot minden órában 11:00 és 16:00 között. Ez a kemény 3-4 perces kaland egy 5 km/h-s sebességű csúcssebességű forgást jelent. Nagy szám az egész. Ottlétünkkor az üzemeltető munkaideje lényegesen csak 6 x 5 perc összességében, s közben azért reklámozza a vasutat, Indóház újságot olvas :-) Ez a reklám helye.
A legjobb: vasúti rendőrautó. Sajnos nem lehet beszállni :-( |
Ahol sok a sín, s tényleg vezet is valahova, jól belátható, de csak akkor, ha felmegyünk egy valahonnan Fejér megyéből elhozott hídra, amin kész élvezet végigmenni. Fadeszkákon lépsz, s mindegyik kissé benyomódik, behajlik, ahogy rálép az ember, még akkor is, ha nem is vagy annyira súlyos. Valami eszméletlen rossz érzés. De legalább belátod a teret. Hát azért ott nem ugrálnék. Bár ki ugrál ott? Senki.
Ahol vasútmodellek vannak, csomó szórólapot lehet elvenni:
- modell teherautóról
- kocsis börzéről
- de 2013-as könyvjelző naptárat is találunk
Egyiknek sincs köze igazából a vasúthoz :-)
A nagy vonattárolóban több izgalmas dolog is van. A 16 vasúti sínpáron összesen 4 vonat van. Három egymás mellett, a 4. pedig messze - de ebbe igazából be se lehet menni. Az egyik egy nagyon sötét postakocsi, amibe beszállva furcsa zörejek hallatszottak, s egyből le is ugrottam róla. Mellette egy szintén sötét lóvasúti szerelvény található. A belsejében kb. semmit nem lehet látni, kész élvezet. Esti program reggel! Kettő az egyben. A tetejére egy szűk kis lépcsőn lehet felvenni, ahol se a táskád, se a cipelt ruhád, se Te nem férsz el igazán. De ott fent ülni - jó :-)
A parkot körbejáró kisvasút. Ha a kuka majdnem akkora, mint a jelzőlámpa, mekkora a vonat?? Kicsi :-) Ezért kisvasút! |
Emellett még van egy nagy makettváltozata a budapesti Keleti pályaudvarnak, amiben igazából semmi extra nincs, továbbá részesei lehetünk egy kvízjátéknak is. Két kérdés van, meg kell mindkettőnél nyomni vagy az A-t, vagy a B-t. Ha a jót nyomod meg, az üvegben levő (ja, van előtte egy nagy "terrárium", ahol modellvasutat láthatunk) egyik vonat elindul, de ha rosszat, akkor egy "rossz válasz hangját imitáló" hang hallatszik. Természetesen mindkettő nagyon egyszerű kérdés. Nem azért, mert bármi fogalma is van az embernek arról, hogy mi a válasz alapja, hanem mert mindkét kérdés arra, hajaz, hogy mennyire király a vasút, ez a legjobb, így meg úgy... A két kérdésre a válasz A és B.
Az első kérdés: egyértelmű, hogy a nagyobb a jó válasz, a 98%, hisz a vasút... izé... király.
A második kérdés: melyik szennyezi a levegőt kevésbé. Hajó vagy vonat? Hát az ember természetesen a hajóra gondol, de hát gondoljunk bele, Vasúttörténeti Park... Na, hát persze, hogy a vonat :-)
Összességében nagyon jó az egész, 1400-at nem tudom, de 600 Ft-ot biztos megér. Látogassatok el ide családotokkal, barátaitokkal, gyerekeitekkel (ha van), vagy egyedül... na, jó. Azt azért ne :-)
Fiúknak, lányoknak egyaránt ajánlatos az elmenetel :-) |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése