A BKV bukása
Sokan várták ezt az eseményt, örömkönnyek zápora árasztotta az utcákat, mikor már egyre jobban sejthető volt, hogy az eddig nem annyira szívlelt Budapesti Közlekedési Vállalat egyre kisebb részben kapcsolódik be a magyar főváros közösségi közlekedésébe. Hisz gondoljunk bele, hányan szidták / szidják ma is a közlekedést, hogy jaj, tudod a BKV, BKV-val jöttem - ja, akkor semmi gond. Miért késtél egy órát? Ja, bocs, békávéztam. Ige is keletkezett e nagy vállalat rövidítéséből, de sajnos ez sosem az örömteli utazást, a pontos megérkezést, a pontos elindulást jelentette. De a BKV-nak majdnem hogy vége teljesen, már csak kb. járműállományékért meg szerződésekhez, beszerzésekhez hasonló papírmunkákért fel. Helyét átvette a még jobban szeretett a Budapesti Közlekedési Központ, avagy a BKK.
A Cég járműállományának többségét a buszok teszik ki. Ha valaki még nem tudná, milyen igazából egy budapesti busz, vagy tudja, csak el akarja olvasni, hogy ő is így - jól - gondolja, akkor vágjunk bele.
Az utasok rengeteg alkalommal nyíltan közlik a véleményüket a budapesti buszok minőségéről. Általában ablakot cserélnek. |
Roncsderbi - wümm-wümm! |
6 órakor még 9 percenként jár, utána hirtelen 10 lesz. 7 órakor már leegyszerűsítik 6-7 percre, számoljon az utas! 8 órára már 6 percenként járnak, de annál már ki tudták írni! |
A legtöbb probléma mégsem a bűzzel van, hanem azzal, hogy késve jön a busz, később indul, s előfordulhat, hogy talán meg se érkezik a kívánt megállóhelyre. Hiába van ott a FUTÁR, csak azt látja az ember, hogy éppen most megy el a busz, miközben még ott sincs a megállóban. Ezért meg hülyeség volt kidobni 4 milliárd magyar forintot. Menetrendre hallgatni óriási esztelenség, ugyanis ezek csak tájékoztató jellegűek, mint a Mekiben a kép csak illusztráció, nem szabad ezeknek hinni. Buszoknál csak a reggeli órákban fordul elő, hogy a menetrenden a következő szöveg szerepel: 5-6 percenként. Nem is az a kérdés, hogy most akkor 5, vagy 6, esetleg az arany középutat jelentő 5 perc 30 másodperc. Hanem az, hogy mihez képest öt perc? Az előző most ment el, vagy mindjárt jön? Lesétáljam, vagy várjak még egy percet? És mi van, ha várok egy percet, és még mindig marad 5. Akkor könnyebb lesétálni... Ilyenkor az ember döntésképtelenségének eredményeképp idegességében felrobban. Mire apró részeit összeszedegeti, lekéste az 5-6 perc múlva érkező buszt is.Meg mihez képest 5-6 perc. Az előző busz hivatalos érkezéséhez viszonyítva, vagy a tényleges megállástól számítva.
Ez megbízhatóbb, pedig rohadt régi! |
A lépcsőfokra lépni tilos! Ez a lépcsős Ikarusokon mindig ki van írva, csak már letépték az erről tájékoztatást adó matricákat. Ezt néha figyelembe veszik, de egy zsúfolt buszon az ember örül, ha fel tud szállni, nem figyel a nem is látszó törvényekre! Az új Mercedes-buszokon már nagyon kemény rendszer uralkodik. Az első ajtónál a szürke padló fele sárgára van festve. Nagyon hülye alakban, az ajtó nyitódásához alkalmazkodva. De ez a sárga rész olyan részt is lefed, ahol az ajtónak se híre, se hamva. De ide se szabad(na) állni. De volt már olyan, hogy egy jó kislány, a zsúfolt 105-ös autóbuszon oda merészelt lopózni, sőt rá is állt a veszélyzónára, erre bemondták, hogy álljon arrébb! A kis rendbontó!
A buszon kétféle jelzőgomb van: 1. a jelzőgomb. 2. a vészjelző gomb.
Nincs jobb érzés, mint mikor készülsz megnyomni a gombot, ránt a busz, s a szövetet karmolod végig, s elkezdesz gondolkodni: Pfuj! |
Az újabb buszokon is már vészjelző is van. Egyszer kapaszkodtam, s véletlen a kezem közel merészkedett (a kis csintalan!) ehhez a nagy piros gombhoz, mikor egy idős hölgy rám szólt, hogy azzal ne szórakozzak. Mint valami csip-csip-csókában, mindenki egymás felett fogja a rudat, vagy mit, hogy tudjon a kapaszkodni - hisz a busz hirtelen fékez -, s ha csak ott van hely, muszáj a nagy piros gomb alatt 5 centivel kapaszkodnom. Jaj, ez a sok okos budapesti, akik mindent tudnak.
Van, aki nem matricát lop, hanem hazaviszi a megállásjelző gombot. Megtetszett, most miért? |
A buszokon vannak úgynevezett jellegzetes helyek is:
A busz baloldala (vezető mögött, ahol nincs ajtó):
- első ülés: a legjobb hely nyugdíjasoknak. Ha ide ülsz, neked annyi. Nem érdemes ezt a helyet elfoglalni, mert a szempárod magasságától lentebb apró kis szempárok sokasága fog rád gonoszan tekinteni.
- két szembe ülés: ide ülnek a csacsogó mamák, vagy az anyukák. Hisz ezért van kirakva az Elsőbbségi ülés matrica is, amit néha szintén hazavisz valaki. Kirakja a falára? Vagy matricás albumba?
- kettes ülések: elméletem alapján mindig a külsőre kell ülnöd, mert akárki száll fel melléd, akár fiatal, akár idősebb, tuti, hogy ő száll le később, és maximum 5 fokkal mozdítja meg csak a lábát, hogy valahogy ki tudj kászálódni, ha mégis bent kell ülnöd.
- négyes ülés: ide általában nem szoktak idősebbek ülni. Főképp fiatalok, és horgászoknak kinéző 50-es férfiak foglalják el a helyek egyikét.
A jó öreg kényelem alapja. Ha tehetném, a kanapémat is ilyen anyagból, ilyen mintából csinálnám, hogy mindig mozgásban érezzem magam. |
A busz ajtó felőli oldala:
- a második ajtó előtti kettes ülések: mama-helyek, ne ülj le!
- második ajtó utáni kettes ülések: ülj le nyugodtan
- egyes szék, menetiránnyal megegyezően: hajléktalan-hely, itt még sosem ültem
- további kettes székek: no problemo
- hármas szék leghátul: szintén nem ajánlatos, főleg, ha legbelülre ülsz, mert azt is garantálom, hogy két, tőled balra ülő útitársad biztos csak utánad száll le.
Buszon illik átadni a helyet, mert itt nagyon néznek a helyért sóvárgó idősebb generáció! |
Sokan megtapasztaltuk azt, hogy egy kettes hely belső üléséről 5 perc, mire a két nagy táskáddal kikászálódsz, mert a melletted ülő nem tud elég helyet biztosítani, s mikor kijutottál, 5 másodpercen belül megáll a busz, a külső ülésen ülő partnered is leszáll. Nem szólna, hogy, nyugi, le fogok szállni!!!
A buszokon a legjobb a FUTÁR, ugyanis például az imádott 105-ös buszon Gyöngyösitől indulva Apor fele, Róbert Károly körút (Lehel utcánál) a kijelző kikapcsol, s már csak hangot hallani. S eléggé összezavarja az egyszerű embert pl. a HÉV-állomás szó, melyet a hangzavarban végállomásnak hallunk. Micsoda? Még csak az első megálló, de már végállomás? Hát ezért fizettem ki 350 forintot??? Fontos, csak akkor jön a végállomás, ha mindenki leszáll, vagy érezzük, hogy a busz nem megy tovább. Bár ez az is lehet, hogy pont akkor robbant le, kész paff.
A legjobban az ember mégis az első ajtós buszokat szereti, hisz ki nem szereti hallgatni azt a bájos női hangot, miután az első helyett a második ajtónál szálltál fel, s utána a tömött buszon végig kell sétálnod, hogy a buszsofőr épphogy megnézze, lejárt-e már a bérleted... Persze, ha 8-10 ember száll fel, akkor már nem fontos, de 7-nél meg előrehívja mind a hetet. Heten, mint a gonoszak, biztos bliccelnek.
Röviden, a budapesti buszok a legutálatosabb teremtények. Lassúak, késnek, büdösek, koszosak. Inkább utazz mással! :-)
A budapesti buszok sokszor elromlanak, de sajnos buszpótló buszt még nem nagyon találtak fel :-(
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése