Oldalak

2014. március 22.

Rege a négyes metróról

"Édes babám, úgy szeretnék metrónak születni,
40 évig édesanyám pocakjában lenni.
Majd felsírni, és utazgatni reggel, délben, este:
vinném a sok városlakót, sej, Budáról Pestre."

Részlet a Wattamen együttes Metrómulatós c. számából

REGE A NÉGYES METRÓRÓL

A dal szerint '72-ben megfogant egy negyedik budapesti földalatti vasút megépítésének a terve, de a köztudatba igazán csak a 2000-es évek tájékán robbant be a köztudatba: épül a négyes metró. De mikor tényleg budapesti szenzáció lett az új metró, akkor már a 2004-es naptárunkat kellett hétről hétre, hónapról hónapra hajtogatni. Ekkor indult el a fúrópajzs, innen számítjuk a Négyes Metró Épülését. Ez a NULLA. Előtte még csak tervezgetések voltak, feltárások, kincskeresés, vagy fogalmam sincs, mik. De ekkor tényleg startolt a munka.

"... főpolgármester leszögezte, ezzel a második metrószerződéssel, amit 1998 után ismét a pénzügyminiszterrel írt alá, "eldördült a startpisztoly" és 2008. december 31-ére, 1810 nap múlva elkészül az új metróvonal."

MTI, 2004. január 19.

Na, hát most 2014 márciusa van, ebből könnyen ki lehet következtetni, hogy a metró magyarosan késik. Immár elég régóta. Hat éve.

Minden évben hallottunk egy ígérgetést, hogy mikorra lesz kész e gyorsvasút, de 2-3 eset után már nem kellett / nem lehetett komolyan venni a híreszteléseket, újabbnál újabb dátumokat. A négyes metró fokozatosan átalakult: valós eseményből, projektből, munkálatokból egyszerű regévé, mondává, mesévé. Sokan már nem hittek abban, hogy valaha túljutnak a hármas számon a metrók osztályában. Igaz, hogy a négyes metró szinte visszafele haladt, annyira nem történt semmi, de fokozatosan jelentek meg a tervezetek az ötös metróról, ami a plakátok szerint Szentendrétől egészen Ráckevéig vezetne, s így természetesen megszűnnek a helyi érdekű vasutak (HÉV).

Régi képek még 2004 körül
Gondolom sokan láttak már elhagyatott Tescohenge-eket. Ezek azok az építmények, melyeket nagy bevásárlóközpontoknak szántak, de az építkezés minden esetben félbemaradt, csakis a szerkezet maradt fenn, azóta nem történt velük semmi. Ezeknek legvalószínűsíthetőbb oka az, hogy nincs pénz, csak arra, hogy magyar Stonehenge-szerű építményekkel emeljék a városok fényét, mint Kiskunfélegyházáét vagy Csongrádét. A 451-es főút vonalán rengeteg ilyen kísérteties, magában álló kőépítménnyel találkozhatunk. És ingyenes a belépés! Még! Ezért érdemes történésznek menni, hisz gondoljunk bele, hogy kb. 200 év múlva az emberek, a Homo Sapiens Sapiens Sapiens Sapiensek nem fogják érteni az itteni építmények keletkezésének okát, használatát. Gondolkozni fognak: csillagászati, vallási, kultikus építmény? Neeeem. Hát akkor már 2200-2300-as éveket írunk, vagy még ennél is többet, s akkor már azon gondolkoznak, hogy:

Értekezés a TESCOHENGE-ekről (2331)
írta Bobby G történész (2280-)
2008-as kép. Innen lehet majd átmenni a kettes metrótól
a négyes metróra - közvetlenül. Ma is így áll :-) nem sokáig.
"Ezek az építmények főként a régi Magyarország területén elterjedtek. Több ok is lehet, hogy miért is állnak ezek a buildingek. Ájdonnó - sokan mondják. Ezek az okok nagyon megoszlanak, izé, szóval, érted, ezekre több ok van: vagy valami túlságosan modern 4G-hálózati kapcsolóközpont, vagy valami nagyon lehangoló, semmitmondó 56-os emlékmű volt. Hasonló leleteket találtak Budapesten, a régi Felvonulási téren. De igazából nem t'om..."

Na, jó azért remélem, hogy nem fog eddig süllyedni a szakmai nyelvezet, a szóhasználat, és a magyar nyelv sem tűnik el :-) Ezért ne mondjunk olyat, hogy ever, ha létezik a valaha magyar megfelelője. :-)

Kicsit más, mint az eddigi budapesti megállók.
Ez máshogy szép. Mármint a Kisföldalattihoz hasonlítva,
nem egy lerobbant Forgách utcai hármas metróéhoz.
De térjünk vissza a négyes metróra, ha már az építészek is visszatértek. Szóval úgy tűnt, hogy a magyaroknak két nagy regéje lesz, a Rege a csodaszarvasról és a Rege a négyes metróról. Száz év múlva benne lesz a történelemkönyvekben, forrásokban, hogy miképp készült / haladt / nem haladt ez a rituális (néhol ritikus) vonat. Akkor milyen híre lesz, azt nem tudni, de ma nagyon megoszlik a közvélemény a Négyes Metró Atyjáról, Budapest 1990 és 2010 közötti polgármesteréről. Mindenki tudja, kiről is van szó, hisz rengeteg könyvet írt, rengeteg metrós beszédet mondott el, s 2004-től kezdődően ciklusának végéig (2010-ig) rengetegszer láthattuk zöld, négyes metrós munkás sapkában, ahogy a föld alatt mászkál, mint
Egy jó régi nyomvonal-térkép

szeretett budapesti vezér, s árasztja az igét a nép felé. Kicsit ezek a járkálások a föld alatt, ahogy hátra tett kézzel mászkál fel-alá, továbbá a metróépítők csoportja kíséri, tartja vele a lépést, s mindenről magyaráznak, a észak-koreai videókra emlékeztettek. Új lakóparkok meg hasonlók... :-)

De a magyarok bíztak főpolgármesterükben, hisz újraválasztották többször is, de a metró nem lett kész, nem...

Aztán évekig semmi hír nem érkezett az új metró felől. Aztán jött egy kormányváltás, és igaz, hogy az is négy évbe telt, míg elérkeztünk a mai napig, de fokozatosan felgyorsultak a folyamatok. Persze mindig jöttek a hírek, hogy az Alstom így, az Alstom úgy... nem jön metrószerelvény... túl drága... nincs használatbavétel... nincs pénz... nincs se ez, se az... de valahogy mégis újra fellángolt az emberben a hit, hogy lesz metrónk. A hit persze mindenkinek más, de legalább egy reményfonál volt, hogy Budapest Jobban Teljesít, vagy nem tudom, mi.
Ja, ötös metró.
Menetidő: fél nap + késések

Ha megnézünk a YOUTUBE-on, nem találunk olyan videót a főpolgármesterről, amelyikben nem arról beszél, hogy baj van, baj van, de még mekkora baj van... Aztán jött a következő főpolgármester, jött a BKK és minden megindult, ahogy ezt már írtam. És ma már ott tartunk, hogy próbaüzemek, füstpróba, megállók készen, indulásra készen :-)

A négyes metró megállói (2004)

  • Kelenföldi pályaudvar
  • Tétényi út
  • Bocskai út
  • Móricz Zsigmond körtér
  • Szent Gellért tér
  • Fővám tér
  • Kálvin tér
  • Rákóczi tér
  • Népszínház utca
  • Keleti pályaudvar
  • Dózsa György út
  • Hungária körút
  • Róna utca
  • Bosnyák tér
Valóra vált csoda!
Így indultak hosszabbnál is hosszabb útjukra a négyes számú metróvonal megállói. Ránézésre is hibás, hisz a Dózsa György út elnevezésű megállóból már van egy, nem kell kettő, főleg, hogy teljesen máshol helyezkednek el, eléggé távol egymástól. Hol szállsz le? A Dózsa Györgynél. Melyiknél? 2008-as humorlap vezérpoénja lett volna, ha meglett volna a metró.

Annyi változás van, hogy a feltüntett 14 megállóból 4-hez hozzá se kezdtek, így nem probléma a Dózsa György-kérdés sem, sem a Hungária-Róna-Bosnyák hármas. Sőt, nemcsak, hogy elhalasztották ezeknek a megállóknak az építését, hanem hozzápakolták még kettőt a metróvonal nyugati végéhez, egy Gazdagrétet és egy Madárhegyet. Ha még az a 10 sincs kész, akkor minek?

Mindegy.

Már 6 éve is sokan szerettek a négyes metrót :-)
Aztán fokozatosan útjára indult az Utcanév-változások Kora, így Moszkvából Széll Kálmán lett, Stadionok megállóból Puskás Ferenc Stadion, a rakpartokat egy átlagos ember számára ismeretlen emberekről nevezték el, s a négyes metró megállóit is érintette a nagy változás, méghozzá négyet (mint a négyes metró), pontosabban csak hármat.

Ezek alapján, a megállók:

2004-ben azt mondták, így fog kinézni a négyes metró
szerelvénye, hát kicsit totálisan máshogy néz ki :-)
Bár nincs is felszíni megállóhely...
  • Kelenföld vasútállomás - itt csak lefokozták a pályaudvari rangot, s csak vasútállomás lett
  • Bikás park - itt a Tétényi út Kelenföld, városközpont lett, majd túl hosszúnak tűnt... ááá, legyen inkább Bikás park, úgyis ott van az a nagy zöld placc.
  • Újbuda-központ - Bocskai út - Fehérvári út is volt már, de ez sokkal jobb, persze :-) Egy közbenső megállónak nem adnék ilyen nevet, bár nem én építem, szóval édes mindegy a véleményem. Jobb, mintha az lett volna a megálló neve, hogy ALLEE
  • Móricz Zsigmond körtér
  • Szent Gellért tér
  • Fővám tér
  • Kálvin tér
  • Rákóczi tér
  • II. János Pál pápa tér - ??? jó, nagy ember volt a pápa, de rövidebb név nem akadt? Mire bemondja a hangszóró a metrón, már bezárta az ajtókat. Ez nagyon furcsa.
  • Keleti pályaudvar - először szerintem Baross tér volt, de jó, hogy nem alakították át.


Persze így, hogy a négyes metró mindjárt kész, Zalán-nap után eggyel, március 31-én, szétvariálták Budapest középtájon fekvő kerületeinek közlekedését. Erről volt társadalmi tájékoztató, meg hasonló kérdőívek, de nem tudom, hogy az efféle Marika néni-féle döntések mennyiben befolyásolták a BKK-t.

Hogy milyen lesz, ide kattints: METRÓ

Az állomások szépek és meg furcsák is, hisz a vasbetonszerkezetek egyben varázslatosak, mesebeliek, de ijesztőek is. Nagyon bezártnak érzi majd magát az ember, miközben olyan tágas, hogy az csak na! Mindegyik megálló más, vannak képzőművészeti darabok is, az átjárók is szépek, átlátható az egész megálló, az utastájékoztatás, már csak el kell foglalnia az embereknek.

AKKOR:


MA:

Rengeteg képet találni a BKK facebook oldalán, meg más helyeken is, de hamarosan élőben is megcsodálhatjuk Magyarország 40 éves teremtményét. :-)

Kérem vigyázzanak, az ajtók "nyitódnak"! :-)


A metróról készült mulatós dal:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése