Oldalak

2014. január 23.

Út Németországba II.

M.A.Z. extra:
Út Németországba II.
mely bemutatja a németeket, Frankfurtot, a Frankfurti főpályaudvart és extravagáns környezetét, továbbá azt, hogy miben tér el maga ez a német nagyváros pl. Budapesttől


2.1 Frankfurt am Main-ról általánosságban
Frankfurt-am-Main egy német város Hessen tartományban. Rohadt nagy, tele felhőkarcolókkal, rengeteg metró- és S-Bahn-vonallal, sok plázával, nagy pályaudvarral, külföldivel, óriási reptérrel... mégsem ez ennek a német tartománynak a fővárosa (hanem Wiesbaden, amiről a legvégén szintén szó lesz). Frankfurt fontos közlekedési csomópont, ahogy ez majd kiderül lent, fent, alatt, felett... :-)

Ja és nem tudom, hogy kapni-e itt frankfurti levest virslivel meg káposztával... nem szeretem, így hát annyira nem is izgatott... :-)

2.2 Zuhan!!! - ja, nem...
Ilyen érzése lehet egy először Frankfurtban járó turistának, hogyha az A3-as autópályán halad eme nagy város felé. Mi abban a megtiszteltetésben részesültünk, hogy megtekinthessük kívülről a Frankfurti Repülőteret. Hát ha szépen és egyszerűen akarom magam kifejezni, akkor nagy, ha másképp akkor inkább azt mondanám, hogy a város repülőtere rohadt nagy. Gigantikus! Elkezdődik a leszállópályákkal, majd jönnek az irodák, a "főhomlokzat", majd megint várokozótermek, irodák, légi irányítóközpontok (nem mintha tudnám melyik épületben milyen munka zajlik éppen - csak tipp), jobboldalt pedig egy Hilton szálloda. És a a két tömb között van egy híd (ha nem több), amin át lehet menni az autópálya egyik oldaláról a másikra. És ez még nem is gond, nem is annyira ijesztő, inkább szép látvány... de itt szokás, pontosabban itt így működik a fel-leszállás, hogy a gép leszáll az egyik oldalon, majd a felszálláshoz át kell mennie a másikra. Ezt mint alig pár száz méterrel az autópálya fölött. Ez is azért eléggé ijesztő látvány, hogy egy hatalmas repülő alig néhány 100 méterre fölötted repül át csak azért, mert felszállópályára óhajt átsuhanni, de ha ezt esőben kell jaj, ne! Lezuhan! Ezért jó például, hogy szólok, mert így már nem kell aggódni. Végül is már tudjuk, hogy ha azt hisszük, hogy lezuhan a gép, nem is olyan biztos! :-)
végignézned, végigszenvedned, az már kisebb stresszhez vezet, hogy

2.3 "A felhők karcolói"
Fel-fel, tornyok, fel!
Budapesten úgymond 4 felhőkarcoló van:

  • Nyugdíjfolyósító Intézet
  • Országos / Budapesti / Pest megyei Rendőr-főkapitányság (másik nevén a Rendőr-palota)
  • A Duna Tower
  • Europa Tower
Na, ezek mind a fejlett, nagyon gazdag (csak iskolát fenntartani nem tudó...) XIII. kerületben található. Hozzáteszem, hogy ezeknek a felhőkarcolók nem karcolnak semmilyen felhőt, köze nincs a felhőkhöz, sőt a felhőkarcolókhoz sem, igazából csak magas üveggel "fedett" épületek. Magyarországon ez már felhőkarcolónak számít.

Asszem középen a Commerzbank
épülete látható - remélem...
Frankfurt igaz, hogy csak 700.000 ember otthonát képezi, mégis tele van hatalmas, modern, üveges épületekkel, mai értelemben vett felhőkarcolókkal. Igazából a város minden pontjából lehet ezeket látni, úgy mint például Párizsban az Eiffel-tornyot. Csak, hogy Párizsban egy Eiffel-torony van, itt viszont sok a felhőkarcoló. Bankok, irodaházak, a Donok székhelyei, televíziótársaság... ezeknek és még sok más milliárdos cégek birtokolják ezeket az égi tüneményeket. Igazából muszáj megemlíteni Frankfurt-am-Main felhőkarcolót (szkájszkrépereit - ha nagyon laza, modern akarok lenni. Amúgy ezt elfogadja a Blogger Nyelvtani szabályzata, de például a XIII-t vagy a Blogger szót aláhúzza. Hova tart ez a vállalkozás is?...), ugyanis más nagyon nincs ebben a városban.

Na, de milyen tornyokat vélhetünk felfedezni ittjártunkkor?
"Bárcsak felhőkarcoló lehetnék."
-
mondta a lelombozott fa :-)
Lássuk!
  • Commerzbank Tower (1997)
  • Messeturm (1990)
  • Westendtower (1993)
  • Maintower (1999)
  • Trianon (1993)
  • Silver Tower (1978)
  • Deutsche Bank Zwillingstürme (1984)
  • Skyper (2005)
  • Plaza Büro Center (1976)
  • Eurotower (1996)
  • City-Hochhaus (1974)
  • Frankfurter Büro-Center (1981)
  • Gallileo (2003)
  • Kastor und Pollux (1997)
  • Garden Towers (1976)
Igen, tudom. Full Wikipédia-szaga van ennek az egésznek, de mégis van egy ok, amiért beleraktam ezeket a felhőkarcolókat. Ha megfigyeljük az átadások évét (ez van a zárójelben...), akkor láthatjuk, hogy eme város már '74-ben felhőkarcolóval büszkélkedhetett.


Na, a fenti videón szerintem az említett égi magaslatot nem lehet felfedezni, de legalább láthattok néhányat a felsorolt 15 közül. Mint látni, viszonylag egy rakáson vannak. Természetesen ez a bizonyos City-Hochhaus nem, hisz azért nincs rajta ezen a házi videón :-)

Ha nem sikerülne lejátszani, azért berakok még néhány képet róluk :-) És bocs a technikáért.

Még ha valaki túl, hogy is mondjam, maradi, akkor is el kell fogadni, hogy jó ezeket nézni :-) Mert akármilyen semmilyenek is, mégis valamilyenek. (Életbölcsesség, szint: Zalán)

2.4 Egy sima, egy fordított: avagy út a Hauptbahnhof felé
Biztos van még más látványossága Frankfurtnak, de mi ezeken kívül (mármint a felhő urain kívül) csak a híres, óriási Hautbahnhof-ot, azaz a Főpályaudvart látogattuk meg. Ez, ahogy a neve is sugallja, egy vasúti pályaudvar, egy gigantikus... mindegy, erről később lesz szó.

Előtte, ahogy a 2.4-es címben is szerepel, le kell írnom, milyen az odaút, mikkel találkozhatunk, miközben közelítünk a Főpályaudvar felé.
Az euró virít, tündököl, örökké fennmarad.
ÁMEN.

A legkönnyebb, leggyorsabb módszer, ha felszállunk az U- vagy S-Bahn-ra, és 3 perc alatt ott vagyunk. De mivel minden csak németül van kiírva, meg sportosak vagyunk (...), inkább gyalog tettük meg a kétmegállónyi, kb. 15-20 perces utat.

Eleinte ott volt a Goethe tér, ami nagy volt, középen egy, a költőt ábrázoló, szoborral. Mily meglepő (bár a II. kerületi Elvis Presley parkban sincs semmi szobor, se pad, se fa, vagy nem tudom mi, akármi, ami Elvis-re emlékeztetne)! Ezután egy rohadt hosszú nevű utcán kell tovább haladnunk, ha szemben akarjuk felfedezni az elénk táruló vasútállomást. Ekkor megyünk, megyünk, elérünk egy parkba, ami elvileg a videón is rajta van (ott készült), ott van az Európai Unió Központi Bankjának is valamilyen épülete..., előtte nagy EURÓ-val (lsd. kép). Ezek után viszont egy olyan utca jön, ahol jobb, ha vigyázunk, nem kellene nagyon

  • bámészkodni
  • fényképezni
De ezeket persze mind végrehajtottam! :-)

Miért is nem ajánlatos ezeknek a cselekményeknek a végrehajtása? Mert ez Frankfurt piros lámpás negyede, továbbá külföldi bandák lelőhelye, a lebukottak telepe... Az utca két sarkán fokozatosan váltakozó, mégis ismétlődő üzleteket pillanthatunk meg. Pékség. Szexbolt. Szendvicsbár. Szexshop. Bisztró-féleség. Sztriptízbár. Megint valami bolt. Night Club.

Remélem nem olyan nagy probléma, de itt nincs fotó. Legalábbis, ami ezeket a vállalkozásokat mutatja be.

Előtted meg nagyban virít a ...


2.5 A Hauptbahnhof
A Hautbahnhof, azaz a Főpályaudvar nagyon nagy. Mikor odaértünk, csak a 4. "szektort" láttam (nem biztos, hogy ez a hivatalos neve), és már az is nagy volt. Aztán kiderült, hogy 5 ugyanekkora részből áll. Természetesen a középső a legnagyobb.

Bementünk, ámultunk-bámultunk.
Mekkora! Óriási! Ezt nem is gondoltam volna! Mit ér itt a Nyugati! Nyugati? - semmi...

Mindenféle éttermet megtalálunk, gyorsétteremtől szendvicsbárig, pékségtől kávézóig, halas kajáldától, vegetáriunosokig... Mindent. Hisz minden kis bódé befér egy ekkora helyre.

Többet nem tudok mondani, beszéljenek inkább a képek. :-)

Tüttü-tütütütü-tütütütüüüü...
Der Frankfurter Hautbahnhof

MEKI!

Középső rész

Megy a vonat, megy a vonat Aschaffenburg-ba...
Hú, a magyar változat jobban hangzik :-)

A főhomlokzat - építés alatt.
Németes módszer, rádobtak néhány lepedőt - az egyik nem is
kapcsolódik a pályaudvarhoz :-)


2.6. Frankfurt szülöttei
A németek...
A frankfurti németek...
Lehet, hogy a frankfurti németek nem olyan kedvesek,
de legalább ők már túl vannak a FUTÁR-on, és nem csak
mondva mondják, hogy megy, hanem tényleg működik :-)
Akik többségében törökök...
Eléggé bunkók. Rátolják a cipődre a babakocsit, állnak a bolt előtt, néznek ki a fejükből, csapatokban járnak, és elég rosszallóan néznek mindenki felé. Frankfurtnak is vannak kedves lakói. Valahol. :-)

A Főpályaudvar aluljárójában, ami egyébként full úgy néz ki, mint a Nyugati pályaudvaré, megyünk szépen-csendben, erre rám kiabál egy ottani. Természetesen németül, szóval egy szót sem értettem. Valamit megpróbáltam angolul összeszedni, de az ki se várta a nem tudom-ot kifejező Sorry, but I don't speak German-t, ő már legyintett és ment is tovább.

Amúgy pl. az üzletekben minden a földön, nem veszi fel senki, rálépnek, arrébb rúgják, és óriási tömegekkel találhatjuk szembe magunkat - mindenhol. Akkor is, ha pl. egy H&M-ből 4 van egy utcában (ami így is van), ugyanolyan sokan vannak - mindenhol :-(

2.7. Ahol már a FUTÁR is működik (a képet feljebb raktam)
Zárókép gyanánt - közlekedésmániásságomra való tekintettel - megemlékeznék a közlekedésről is. A metróba (U-Bahn) és a HÉV-hez (S-Bahn) való eljutás nem okozott nagy problémát, ugyanis ugyanúgy, mint drága egyetlen fővárosunkban, itt is simán lemehettél, senki nem kérdezte, mit? hol? hova? meddig?, megnézhetted magát az állomást, a metrót, az S-Bahn-t fizetés nélkül. Szóval hasonlít a magyar rendszerhez :-) Legalábbis néhány megállóhoz.

S-Bahn. Lekésted.

Egy gyönyörű metrómegálló-név, aminek a nevét, mire
kimondod, az U-Bahn már el is ment...

S-Bahn, U-Bahn, aluljáró
A villamosról annyit mondok, hogy sok van, és sokszínűek. :-)

Sárga villamos...

Kékeszöld villamos...
Budapesti villamos... :-)
2.8. Giccsek frankfurti tárháza
Ezt a boltot a kocsiban ülve láttam, tele van rengeteg, tömegesen legyártott giccses törpével, malaccal, bohóccal, meg mindenféle kacattal. De nagyon jól néz ki amúgy :-)

Ha megnézzük Google-ben, akkor láthatjuk, hogy vannak edények, tányérok, kancsók, és vannak közte szép darabok is. De kirakatból csak a giccseket láttam.

Röff-röff...

Hófehérke és a 2.231.401 törpe
(Hófehérke csak illusztráció, nem megvehető)

Hamarosan jön az Út Németországba-sorozat következő, azaz 3. része...
Addig is Liebe Deutschland!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése