Oldalak

2014. február 2.

Az informatika 3 esztendeje

Nem tudom, hogy hallott-e már a nyájas, kedves olvasó az ECDL-ről? Ez egy vizsga, egy informatikai tudást felmérő vizsgasorozat, melyet ha valaki letesz (hisz nem kötelező - még), akkor kap róla elismervényt, miszerint tudja használni a számítógépét, tud szöveget szerkeszteni, diákat egymás mögé illeszteni, vagy kalkulálni a táblázatok sorai között...

Maga az ECDL négy angol szó rövidítése, mely az Európai Számítógép-használói jogosítvány szöveget takarja (angolul: European Computer Driving Licence). Ha valaki ezt leteszi, akkor elvileg hasznos lehet az életben, bár logikusan-magyarosan átgondolva ez nem követelmény, és az sem biztos, hogy ér valamit, max. arra jó, hogy papírod van arról, hogy tudod használni a Word szövegszerkesztő programot.
Az ECDL logója.
Ami százszor igényesebb, mint
egy prezentációs feladatsor...

Összesen 9 modul van, ha jól tudom:

  1. operációs rendszerek
  2. szövegszerkesztés
  3. prezentáció
  4. internet és kommunikáció
  5. adatbázis-kezelés
  6. webkezdő
  7. táblázatkezelés
  8. IKT alapismeretek
  9. képszerkesztés


Jól tudtam :-)

Szóval ebből nem muszáj mind a kilencet megcsinálnia egy vizsgázónak, elég négyet, vagy hetet végigcsinálnia. Ha valaki ebből négyet csinál meg - valószínűleg a négy legkönnyebbet fogja választani -, akkor egy úgynevezett Start Kártyát fog kapni, ami igazából nem tudom mire jó, meg azt sem értem, miért kártya a neve, hisz nem lehet vele fizetni, utalni rá, sőt még az alakja sem kártya, hanem egy bizonyítvány.

Ha valaki hetet csinál meg, ahogy ezt én is tettem, akkor már több esélye van, hogy ér is valamit, bár nem hiszem... igazából ezt a hetet nagyon nagy időbeli különbségekkel csináltam meg, 2 különböző tanár segítségével (az egyikőjük még tényleg erre is készített fel és az ember magabiztosabb lehetett abban, hogy meg tudja csinálni). Az időbeli különbségeket a címből is könnyen ki lehet következtetni, ugyanis az ECDL-es pályafutásom a 2011 decembere és a 2013 januárja közötti időszakot öleli fel. Ennek nagyobb részében nem is foglalkoztam vele. :-)


2011 májusában, a hányadikos voltam... izé, mikor 8.-os voltam, akkor hallottam először erről a méltán híres (miközben először hallottam róla - ellentét!) informatikai vizsgáról. Szeptemberig kellett eldönteni, hogy belekezdek-e, hogy át tudok-e vergődni ENTER-ek és SPACE-ek, programok és számítógépes cuccok dzsungelén, sikeresen megtudom-e csinálni e szörnyen nehéz vizsgát...

Végül az igen volt rá a válasz:
Az a bizonyos nagy, vastag könyv
  • hisz könnyű
  • azaz nem nehéz
  • diákoknak díjtalan
  • ha más épületben kell megcsinálni (így volt), akkor előfordulhat, hogy lemaradok egy 7. óra tesiről, tegyük fel :-)
  • és legalább olyanokat megtudok majd csinálni, amit eddig nem tudtam - és valószínű nem is fogok alkalmazni az életben, hisz nem az informatika mesés ösvényén akarok továbbhaladni a nagybetűs ÉLET folyamán...
De végül belekezdtem, ez a lényeg.

Ez is kicsit olyan, mint egy KRESZ-vizsga, hisz itt is megvannak előre a feladatok, s ott helyben, a vizsga elején (még jó, hogy nem a végén) kapod meg a megoldandó feladat sorszámát. Mindegyik modulban 80 feladatsor van, kivéve amelyikben nem. Ezek gépen is elérhetőek, de meg lehet őket vásárolni könyv-formátumban. Nem egyesével vannak! Hanem egy rohadt vastag kék könyvben. Pontosabban volt... ugyanis már 3 részre szedték (ha nem többre), így egy könyvben 2-3 modul fért csak bele. Igazából jó marketing-fogás, hisz így többet kell megvenni, egyenként drágábbak a kiadványok, ami haszon...

Iskolám könyvtárásának megszűnésével (az iskola is megszűnt, nem csak a könyvtár :-) mielőtt valaki félreérteni, hogy az állam bezárja a könyvtárakat!) kidobandóvá vált 2 nagy kék könyv, amelyek egyikét - ami jobb állapotban volt - hazahoztam magammal. Tényleg súlyos, és ha alapjáraton tele van a táskád, akkor a hazavitele is nagy kihívás. De végül hazahoztam. Igazából egyszer sem nyitottam ki, mert mikorra megszereztem, már csak egy vizsgám volt hátra, ahhoz meg már elfelejtettem használni...

De milyenek is ezek a vizsgák? Nézzük őket sorban! Amiről nem kell annyit tudni, arról nem mesélek hosszas regéket... nyugi!

Amiből tanultam
(infótanárom könyve)
A szövegszerkesztéssel kapcsolatos vizsga volt az első, amit letettem, 2011-ben, Mikuláskor :-) Nagyon féltem, hisz még nem volt belőle tapasztalatom, hogy mennyire nézik szigorúan, hogy kapom meg, elrontották-e már a nevemet, vagy hánytól megyek át, mennyibe fog kerülni a pótvizsga, ha egy ponttal a határ alá csúszok... De végül átmentem. Bár úgy gondolom, hogy a Word használata nem egy akkora kihívás. Hozzáteszem, se előtte, se utána nem úgy használtam / használom a Wordot, ahogy úgymond illik, hisz én nem írom be egybe a szöveget, s aztán kezdek formázni, annyi felesleges ENTER-t nyomok, amennyit akarok, meg hasonló informatikai borzadályok - informatikus szemmel legalábbis.

A prezentáció volt a második vizsga. Igazából az egész egy vicc, mert undorító sémákat ad, szörnyen értelmetlen szövegekkel, melyekről badarság bemutatót készíteni... Megcsináltam a vizsgán - úgy, ahogy kell -, de azóta sem írtam címsorba egy büdös szót sem, pedig hetente használok Power Point-ot.

A következő vizsga az operációs rendszerekkel foglalkozott. Már néhány informatikatanár megjegyezte, hogy nem tudok másolni, a másolás nem egyenlő az áthelyezéssel, meg hasonlók. Mappákat tudok rendezni, de kicsomagolni-becsomagolni mindig is gyűlöltem / gyűlölök. Nem értem, miért nem lehet egyszerűen leszedni, átrakni egy fájlt egyik helyről a másikra, miért kell WinRAR meg Zip meg ki tudja még miegymás. Főleg, ha egyfolytában villog, hogy frissítés, de fizess, frissítés, de fizess többet! Végül megcsináltam ezt a vizsgát is - sikeresen.

Amiből megpróbáltam tanulni
(infótanárom könyve)
Sokan rettegnek, rengetegen nem is tudják használni az Excel-t, így nem tudnak táblázatot kezelni, függvényeket beírni, átlagot vonni, keresni egy Excel-táblában. Hisz minek? Ha ott van a szemünk, ott van papír és toll, legjobb esetben meg a számológép. Ennél a vizsgánál nagyon féltem - megint -, ugyanis itt is volt egy pont, amit mindig rosszul csináltam meg, főképp, hogy az itthoni és az iskolai gépen más évjáratú (kb. mintha borokról beszélnék...) program van feltelepítve. De hát csak azért nem szerzek be régebbi programot, hogy egyszer úgy használjam, miközben már az enyém is elavult... elvileg. Végül ez is összejött, de azóta rengeteg full extrás képletet elfelejtettem... De legalább megtudom nézni, ki tudom számolni, hogy eddig hány napot éltem :-) Bár az Excel-t hivatalosan nem erre szokás használni...

A papíromon az szerepel, hogy internet és kommunikáció. Igazából így még sose hallottam, sőt sokat gondolkoztam is rajta, hogy ez vajon melyik vizsga volt... aztán rájöttem. Ez a Microsoft Office Outlook-ot fedi. Ezt rühelltem. Szó szerint. Főleg, hogy a suliban két gépen működött csak, persze nem az enyémen, keveset is gyakoroltuk, nem tudom azóta se használni, főleg, hogy igazából az én gépemen sem működik - pedig nem a suliból csórtam el a laptopot :-) A tanulás (program nélkül...) és a vizsga között rengeteg idő telt el, ha jól emlékszem, egy egész nyár, így annyit felejtettem, hogy uccu neki! De végül ez is meglett, bár még mindig fogalmam sincs a használatáról és igazából értelméről, miközben ma már senki nem használ ilyet, hanem freemail-t, gmail-t és társait...
Amit alig nyitottam ki
(infótanárom könyve)
2013 januárjában került sor az utolsó előtti nagy vizsgára, az adatbázis-kezelésre, amiről előtte még sosem hallottam. Igazából a gépemen fut, de nem jeleníthető meg önálló parancsikonként, csak ha egy bizonyos dokumentumot megnyitok. Ezt, komolyan mondom, szerettem, sőt most is szeretem, de azt is hozzá kell tennem, hogy ugyanúgy nem használom :-)

2013 júniusában, a tanév vége előtt néhány nappal tettem le ECDL-es pályafutásom utolsó, legunalmasabb, számomra egyik legértelmetlenebb vizsgáját a WebKezdőt. Hozzáteszem, hogy ez volt június 12-én, 15 óra környékén, előtte levő nap meg széjjel izgultam magam, hogy sikerüljön az angol emelt szóbeli érettségim. Ezek után nem tudtam erre sokat készülni, vajmi kevés fogalmam volt róla, hogy mi lesz, menni fog-e vagy nem. Igazából a vizsga arról szól, hogy tudsz-e weboldalt szerkeszteni, de - neve is jól mutatja -, csak kezdőt, így szörnyen csúnya, igénytelen oldalak születtek - bár ez volt a feladat. Megírtam a vizsgát, pontosabban begépeltem, és vártam, hogy ez sikerül-e, s maga az egész vizsgasorozaton megfeleltem-e.

Vártam... júniusnak vége. Júliusnak vége. Vége a nyárnak. Elkezdődött a suli. Már volt őszi szünet. Újra suli. Karácsony. Félévzárás. Erre ezen a héten végre megkaptam a bizonyítványt, miszerint 3 év mégsem volt hiába. Sikerült! Megcsináltam! Azt nem értem, hogy miért kellett még plusz félévet várnom rá, főleg, hogy volt olyan vizsga, aminél már másnap tudtam, hogy sikerült, de igazából már mindegy. A lényeg, hogy sikerült. Három esztendőbe telt, de megvan :-)

És mire megyek vele?
Ki tudja?

Ja, és a jobboldalt belinkelt könyveket csak ajánlani tudom.
Segítenek, ha kinyitod őket.
... és infótanárom írta :-)

Ilyet kapsz, ha sikerült minden...
(ez nem az enyém)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése