Oldalak

2014. február 15.

Út a jogosítvány felé I.



Végre itt a várva várt első rész, a második (itt) és a harmadik (itt) rész után, vagy inkább előtt, nem is tudom hogy írjam. Ez, az első felvonás, mutatja be igazán, hogy miből lehet felkészülni egy KRESZ-vizsgára, egy elsősegély-vizsgára, melyeket sikeresen le is tettem azóta, s melyekről az elkövetkezendő, avagy előző részekben olvashat a kedves, ím türelmes olvasó. :-)

A címet nézve, bármily meglepő, de tudom, hogy kell helyesen leírni, méghozzá úgy, hogy A KRESZ-teszt hibái és egyéb dolgai, erre én rájöttem, e nagy fondorlatosságra, de sajnos-nem sajnos, akik összeállították ezeket a kérdéseket - nem. A KRESZ gyakorlóprogram csak úgy hemzseg a nyelvtani, értelmezési, begépelési hibáktól. A j és ly néha helyet cserél (lsd. cím), és néha a KRESZ-kérdések száma olyan sok, annyira elnyúlik, hogy már néha hosszú sz-szel írják (lsd. cím). És kissé röhejes, hogy 2014-ben itt tartunk, hogy egy gyakorlóprogram ennyi hibával "büszkélkedhet".

De sajnos nem ez az egyetlen probléma, ami előfordult ebben a gyakorlóprogramban. Ezt könyvben is meg lehet venni, s előtted, élőben, a villamoson utazva is látod a kérdéseket, nem csak akkor ha számítógép közelében vagy. Ez talán jobb is, csak nehéz őket manapság előkeríteni. Ha egy antikváriumban, ismétlem antikváriumban találsz egy 1990-es kiadást, vedd meg! Úgyse változott kb. semmi azóta, talán csak néhány módosítás (2007, 2010, 2012), de egyébként szóról szóra, sajnos képről képre ugyanaz az egész.


1. nyelvtani hibák

Hemzseg tőle az egész gyakorlóprogram. A programba való áthelyezés, a kérdések begépelése már nem ment olyan zökkenőmentesen, ugyanis a sokszor elírják a szavakat, jA lesz az A-ból, esetleg az kerék szóösszetétellel találjuk szembe magunkat. Ne ijedjünk meg, mert lesz még sok száz ilyen tévedés! Hisz senki sem tévedhetetlen. Elvileg.

Az is előfordul, hogy a szavakat összerakják, hátha úgy több értelmük lesz...


...de sajnos ez nem igaz minden esetben, ahogy a közöttekedő "szó" sem bír sok értelmi háttérrel, nemhogy többjelentésű szó, hanem egyjelentésű sem. Persze lehet, hogy ezzel csak rövidíteni akartak, a között közlekedő szópárt, és az volt a logika, hogy ha mindkettő -vel kezdődik, akkor biztos annyira hasonulnak egymáshoz, hogy egybe vonhatjuk. Hisz ez nincs benne a magyar helyesírási szótárban, miért ne? Aki úgyis érti a közlekedés szabályait, az ezt is tudni fogja, legalább próbára tesszük... bejött, és rájöttem.


Ezt most találtam, hogy néha már a közöttekedő is hosszú szónak számít, helyette a magyar nyelvben sokszor előforduló fél ó betűt használják, ami helyettesíti a szó előző 8 betűt. Bár ez elvileg egy fél ő betű, de ezen a grammatikusok még vitáznak. Ahogy ezt a sztorit senki sem ismeri, hisz híradókban nem ilyen fontos témákat tárgyalnak, hanem, hogy ki kit ölt meg a családban, meg hasonlók - de ezek után bevágják, hogy született egy kis oroszlán, s az után  őszintén - ki törődik egy brutális tömeggyilkossal, hisz olyan cuki az oroszlán... jaj, elkeveredtünk. Vissza a témához.

Budapest nappal, Budapest éjjel, így szép... ahogy szól egy Tóth-nóta a fővárosról. Igaz, hogy mikor begépelték a gyakorlóprogram kérdéseit, még tervbe sem volt ez a sorozat, de a szerkesztők már akkor gondoltak arra, hogy a vidékiek mennyire pocsékul fogják érezni magukat, hogy csak A Városról énekelnek, a falujukat meg észre se veszik, és nincs tegyük fel Markotabödöge nappal, Markotabödöge éjjel, úgy kihalt..., ezért belecsempésztek egy-két vidéki szólást is.


Igen, mért az úgy van, bizony ám, nálunk úgy ászondják. Bár azt se tuggyók, mi az a fékszorkezöt... Ezt tuti egy markotabödögei unoka írta. Le merem fogadni!

Sőt a nem jó nyelvtanosokra is gondoltak, akik csak főnévi igenévként helyezik bele a mondatba, nem ragozzák. Ilyen esetben biztos lehetünk, hogy ez nem a jó válasz. Még ha kedvezni is akartak az említett nebulóknak.

"Úgy, hogy a vezető az elsőbbséggel rendelkező útvonal közvetlen közelében erőteljesen csökkenteni a sebességét. A mondat, amiből hiányzik az ige, az állítmány... Ez tuti rossz. Ennél a B a jó. Amúgy, bár így nem segítek sokat (1223. kérdés).

2. szóhasználat - mondathosszúság

Sokszor onnan tudhatja a vizsgázó, hogy melyik a jó válasz, hogy figyelmesen elolvassa a kérdést, és ha egy olyan szót talál, ami nem túl komoly, esetleg humoros, vagy oda nem illő, akkor biztos, hogy nem az a jó válasz.


Ilyen például az itt említett csábít ige ragozott alakja. És ez egy hárompontos kérdés!!! Néha olyan semmilyenek, de most komolyan...

Ja, vagy ahogy a tesztben van jA, a tesztben előfordul az a rossz beidegződés, hogy a leghosszabb válasz a jó. Általában ha azonos hosszúságúak akkor a B a jó, de érdemesebb átolvasni, például, ha a B válasz csábítós változatot takar, akkor valószínű, hogy az elmélet megbukott, és nem az a jó. Ha két hosszú válasz van, akkor a rövid a jó. Ha kettő van, az egyik hosszú, a másik rövidebb, gondolkozz!, ha viszont a másik nagyon rövid, akkor tuti, hogy a Nem, mert az izé meg az izé... a jó, nem pedig a Nem. Ha persze ez a két válaszlehetőség van.

De egy jó tanács, olvasd el a kérdést.

3. A kis cselesek...

Van logika az egészben, hisz van igen meg nem válasz, lehet, hogy ezekből több van, mert az egyik erre, a másik arra vonatkozik, de ha csak igen és nem válasz van, akkor mindig ilyen sorrendben:
A: igen
B: Nem
(hisz nem figyelnek, hogy melyik nagybetű, melyik kisbetű - lényegtelen)

De van 1 kérdés, ahol ezt a kis cselesek (haha!, ez a cím!) megcserélték. Nemre és igenre, a traktornál. Ebbe legalább 3-szor belebuktam, sőt a gyakorlás során volt olyan is, hogy ez az egy kérdés tette meg nem történtté a 75 maximális pontot! Gyűlölöm ezt a kérdést.


Elsőbbséget kell-e adnia? Igen. Miért? Hisz ott a tábla, csak rohadtul úgy van elhelyezve a kocsit jelző betű, hogy az Elsőbbségadás kötelező táblát alig vegye észre a vizsgázó...


A jelzett tábla a B betűnél van. És B a jó válasz.

4. Antinacionalista kérdések

Ezek a kérdések sértik a nemzeteket, vagy teljesen a szokások ellentéteit írják le. A kérdés a hibás, gondolja a magyar, de ha jobban át gondolja, ő gondolja rosszul...



De mielőtt elmagyarosodnánk, nézzünk meg egy másik kérdést. Mikor ezt láttam, egyből a hollandok jutottak eszembe. És sajnáltam őket... :-(


A holland népi asszony és népi úr, vagy nem tudom ki, biztos, hogy a c.)-t jelöli be, de sajnos nem az a jó válasz. És a hölgyek sajnálatára nem is az a.), hanem már megint (elméletemet igazolom) a b.)



A németeket nem sérti, csak hogy úgy mondjam, ott rohadtul nem így van. Ott, Deutschland-ban, ha nem világít a vasúti lámpa, az egyenlő a magyar fehér világítással. Elvileg.




És akkor jöjjön drága népünk, a magyar. A gyakorlóprogram számos válasza ellent mond a magyar kocsivezetőknek, sofőröknek, hisz teljesen másképp reagálnak a helyzetekre.

4.1. A nagypapa
Ha egy idősebb ember a zebrán át akar haladni, s látja, hogy a kocsisofőr nem nagyon akar leállni, gyorsan haladna tovább, vagy tegyük fel még hangosan is hallgat valami zenét, főleg, ha amerikait, amit a nagypapa a történelem miatt nem szeret, vagy épp a stílus nem jön be neki, vagy a kocsi rendszáma külföldi, sőt a kocsit külföldi vezeti, akkor a következő kérdésre nem az a válasz, hogy...


...gyakran figyelmetlenek, megállnak vagy visszafordulnak az úttesten, ami amúgy a B, szóval megint igaz az elméletem, hanem az A, miszerint szándékosan lassan fognak menni, bárhol átkelnek, sőt zavarják a forgalmat. Ezt nektek Dél-Dakotáért! vagy nem tudom :-)

4.2. A dohányzás

Őszintén, hány embert láttunk kocsiban dohányozni? Sokat, rengeteget. És persze, mint mindig, megnyugtatja őket a cigi, így hát itt is ezekkel az indokokkal kapálóznak...

(Ha nem magyaros fejjel gondolkozunk, itt is a B a jó...)


4.3. A tipikus fővárosi sofőr

Direkt wümm-wümm-özik, vagy hogy mondjam, a zebra előtt a Nissan-os sofőr, hogy a gyalogos ne az átkelésre figyeljen, hanem hirtelen a hangtól megijedjen, s rácsodálkozzék, hogy de betyár járgány ez biz'. Ami itt most a B lenne, de amúgy A a jó. :-(


A következőhöz nem tudok mit hozzáírni, max. hogy a helyes C helyett az igazi magyar ember vagy az A-t, vagy a B-t jelöli meg, ha saját vezetési elvei alapján értékeli a kérdést. Hisz vagy dudál vagy utánaered, és megveri...


5. A kommunista rezsim utolsó emlékei

Így tudnám nevezni a gyakorlóprogram kérdéseihez kapcsolódó ábrákat és képeket, legalábbis a többségét, melyek feltehetően a rendszerváltás előtti időkben lehettek lefotografálva. Ezt mutatja az, hogy új kocsit egy illusztrált kérdésnél sem pillanthatunk meg. De ez ugyanúgy vonatkozik pl. a villamosokra is, ugyanis pl. (példa a példában) UV-villamos ma már nincs... Hisz egy rendes UV-villamos mára már szétesett.


Most régi kocsiképeket nem rakok be, mert hemzseg tőle a program, de az ábrák közül egyet muszáj betennem. Méghozzá ezt:



Mikor készült ez az egész, akkor még a fény elrugaszkodott a jelzőlámpáktól, s minden irányú lámpa csak felénk világított, sőt ami a szembejövőkre vonatkozott, azoknál a spórolás miatt még csak a kékből és a sárgából tudták összerakni a zöldet. Bár ha tüzetesebben megfigyeljük, akkor el tudunk vonatkoztatni a nem is kékre illeszkedő sárgától, s észrevesszük, hogy a busz KÉK-jelzést kapott, amit pl. az én könyvem nem ír... :-)

6. Soha nem hallott szavak

Aquaplanning, dynomen és még folytathatnám, hogy mennyi ismeretlen szóval találkoztam. De ezeket nem ragozom, inkább a fékekre koncentrálok, gondoltam megnézem, hogy melyik fék pontosan melyik, beírtam Google-be, de sajnos ez a kép jött ki, és még sajnálatosabb, hogy ezzel nem lettem okosabb:


???

Mindegy.

7. A NASA-kérdések

Úgy voltam, hogy ha valamelyik kérdést nagyon nem tudok, vagy nem egyezik az erkölcsömmel, azt elmentem, és ebből ha jól tudom, 60 készült. Főképp várakozási tilalmas és műszaki kérdések! Igazából már a 5.-nél nem tudtam, hogy anno miért NASA néven mentettem el ezeket, merthogy az űrkutatáshoz egyik se kapcsolódik, azt garantálni tudom. Bár az ismeretlen szavakból még erre is lehetne következtetni.


Egy része... :-)
Persze az az egy kérdés, amit elrontottam végül a KRESZ-teszten, pont nincs benne ebben...
De egy életre megjegyeztem.

8. A kedvenc

Zárásképp a kedvenc kérdésemet írnám ki, amihez csak annyit tudok hozzászólni, hogy az A a jó válasz, s itt direkt a B-t jelöltem meg... :-)



Jó KRESZ-tanulást annak, aki most kezdi el :-)
Ha már erről neveztem el a nem értett kérdéseimet :-)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése